IAMsterdam

Iamsterdam
Wat is het mijn Amsterdam-platform?
Het mijn Amsterdam-platform is een initiatief vanuit Amsterdam Partners die mensen die wonen, werken of studeren in Amsterdam een mogelijkheid/plek biedt om (op hun eigen manier) te communiceren over datgene wat Amsterdam voor hen speciaal maakt of belangrijk voor hen is.
De klant
Amsterdam Partners is opgericht in maart 2004 en is verantwoordelijk voor de marketing van de stad Amsterdam. Hun missie is het promoten en verbeteren van de uitstraling van Amsterdam als stad om in te wonen, werken, om handel in te drijven en om te bezoeken, binnen Amsterdam zelf, binnen Nederland en internationaal.
De doelgroep
Kies een doelgroep waar IAMsterdam zich op richt, namelijk: de lokale, nationale en internationale gemeenschap. De enige doelgroep die niet gekozen mag worden zijn Nederlandse HBO-studenten. De doelgroep waar ik mij op richt zijn Schipholreizigers (die Amsterdam kennen/bezoeken) En dan met name: - Mensen die Amsterdam binnenkomen via Schiphol - Mensen die Amsterdam verlaten via Schiphol - Mensen die in Amsterdam wonen, leven werken - Mensen die Amsterdam kennen en er zijn geweest.
Creatief concept
Concept Gekozen 'stukje' Amsterdam Schiphol
Kernidee Een interactieve applicatie "What is your favorite place in Amsterdam?" in de wachtruimte van Schiphol (voordat mensen aan boord mogen van een vliegtuig) waar ze hun ervaringen en leukste momenten en plaatsen van Amsterdam kunnen delen met andere Amsterdam-bezoekers. De berichten die hier worden geschreven worden getoond bij de bagageband. Zo worden mensen enthousiast gemaakt over Amsterdam.
Uitwerking Reizigers moeten op Schiphol dus vaak lang wachten voordat ze kunnen aan boord kunnen van het vliegtuig. In deze wachtruimte komt een interactieve zuil te staan waar mensen een bericht kunnen achterlaten wat zij het leukste in/van Amsterdam vinden en een foto van zichzelf kunnen maken. Dit kunnen ze ook naar zichzelf e-mailen en naar maximaal 5 vrienden of kennissen.
De berichten met foto worden op een groot scherm getoond bij de bagageband. Hier moeten mensen die geland zijn wachten op hun bagage en kunnen vast ideeŽn opdoen over wat zij graag in Amsterdam willen doen/bekijken. Ook mensen die in eerste instantie niet van plan zijn naar Amsterdam te gaan, worden op deze manier naar Amsterdam gelokt.
Demo